Loading...


Paus Paling Jarang Ditemui di New Zealand

Comments


                        

Paus yang diberi nama Spade-toothed beaked Whales merupakan paus paling jarang ditemui. Semenjak tahun 1872 rangkanya ditemui  di kepulauan pasifik namun spesisnya tidak dapat dikenalpasti waktu itu.
Kemudian rangkanya sekali lagi ditemui di New Zealand pada era 50-an dan 1986 di Chille. Menurut pakar pengkaji mamalia, paus ini jarang sekali ditemui berikutan kelakuannya yang tidak gemar ke pesisiran pantai.   


Kebanyakan daripada spesis ini hidup dan mati di laut dalam kerana rangkanya amat sukar untuk dijumpai. Paus ini ditemui sekali lagi di Utara New Zealand dan pada mulanya ramai yang menyangka ia adalah spesis Gray's Beaked, spesis paus yang biasa ditemui namun ia adalah spesis terjarang pernah ditemui bagi kelas paus. Spade-toothed beaked Whales selalu gemar berada di laut dalam memburu sotong, ikan kecil dan hidupan laut dalam yang lain.


Ia amat jarang sekali berada di permukaan laut, hanya dalam keadaan tertentu. Paus yang sepanjang 5 meter itu ditemui bersama anaknya berlegar-legar di persisiran utara pantai New Zealand sebelum ditemui mati. Menurut pengkaji mamalia di New Zealand mereka beruntung kerana mereka mendapat spesimen penuh tentang spesis ini. Dengan adanya bangkai paus ini maka mereka akan dapat mengkaji lebih dalam tentang kelakuan dan habitat paus ini.