Loading...


7 Rahsia Kawal Gula Dalam Darah

Comments

Salam semua.
Untuk Tips Kesihatan kali ini ingin berkongsi satu lagi kaedah terbaik dalam menjaga kandungan gula dalam darah.Selain daripada membuat senaman rutin pemakanan juga perlulah diambil kira kerana untuk memastikan kandungan gula seimbang dengan aktiviti harian kita.Kawal gula dengan tips yang begitu mudah ni :
Pilih Karbohidrat yang rendah Glycaemic-index(GI) ,sentiasa ambil secara sederhana.
Untuk karbohidrat kita disarankan mengambil karbohidrat yang lambat bertindak (rendah GI) berbanding yang cepat (tinggi GI).Dengan cara ini gula dalam darah kekal steady dan rendah.Apa sekalipun jenis karbohidrat ambil dalam keadaan sederhana.

Amalkan Mengambil Karbohidrat daripada Gandum
Gandum mampu mencegah penyakit jantung dan diabetes kerana ia mampu mengurangkan kesan gula pada badan.
vitamin D,kebaikan vitamin,vitamin yang baik,sinaran matahari,kebaikan sinaran matahari,kebaikan pancaran matahari,sumber vitamin D,kajian vitamin D,kebaikan ceri,buah ceri,ceri,kesihatan,health,tips sihat,tips,perubatan,ubat,alternatif,vitamin,potassium,melatonin,lifestyle,sembuh,keradangan,heart disease,penyakit jantung,darah,melaka,malacca,diet sihat,cara terbaik diet,diet terbaik,grain,wholegrains,vegetables,sayur,gandum,fruit
Setiap hari makan 2 hidangan berbentuk buahan,5 sayuran 
Kebanyakan buah dan sayur mempunyai kandungan karbohidrat yang rendah serta dilengkapi dengan vitamin,mineral,serat dan agen pelindung.Makan buah atau sayur dalam hidangan karbohidrat akan membuatkan diet gula menjadi lebih serasi dengan badan.
Ambil protein dalam setiap hidangan
Protein dapat mengurangkan GI dalam setiap hidangan dan dapat mengurangkan rasa lapar.
Pilih lemak yang baik
Lemak tepu boleh menggangu keupayaan kita mengawal gula manakala lemak yang tidak tepu bertindak sebaliknya.Ia juga merendahkan GI setiap hidangan.
vitamin D,kebaikan vitamin,vitamin yang baik,sinaran matahari,kebaikan sinaran matahari,kebaikan pancaran matahari,sumber vitamin D,kajian vitamin D,kebaikan ceri,buah ceri,ceri,kesihatan,health,tips sihat,tips,perubatan,ubat,alternatif,vitamin,potassium,melatonin,lifestyle,sembuh,keradangan,heart disease,penyakit jantung,darah,melaka,malacca,diet sihat,cara terbaik diet,diet terbaik,grain,wholegrains,vegetables,sayur,gandum,fruit
Ambil hidangan dengan sederhana
Walaupun kita mengambil makanan yang kurang lemak,gula dan sebagainya,namun kalori tetap ada dan ia dikira.Kurangkan kalori dan bersenam adalah langkah terbaik untuk kurus.
Tambah sedikit makanan berasid dalam hidangan
Cara ini amat mudah namun paling berkesan.Antara makanan berasid - jeruk,mustard,cuka,buah jenis limau dan sebagainya. 
vitamin D,kebaikan vitamin,vitamin yang baik,sinaran matahari,kebaikan sinaran matahari,kebaikan pancaran matahari,sumber vitamin D,kajian vitamin D,kebaikan ceri,buah ceri,ceri,kesihatan,health,tips sihat,tips,perubatan,ubat,alternatif,vitamin,potassium,melatonin,lifestyle,sembuh,keradangan,heart disease,penyakit jantung,darah,melaka,malacca,diet sihat,cara terbaik diet,diet terbaik,grain,wholegrains,vegetables,sayur,gandum,fruit