Loading...


Masyarakat Masa Depan Lebih Bulat,Boroi dan Kurang Produktif

14 comments

Salam to all readers.Hari ni aku nak bincangkan sikit isu semasa yang agak menarik.Satu laporan yang mengejutkan mendapati daripada sebuah majalah kesihatan 'The Lancet' pada Jumaat yang lepas mengatakan bahawa 'tsunami obesiti' adalah di paras yang amat membahayakan penduduk dunia kerana jumlah penduduk dunia yang mengalami obesiti tahun lepas telah mencecah lebih dua kali ganda dari angka obesiti pada tahun 1980.Dan apa yang lebih membimbangkan gejala ini juga sudah menular pada kanak-kanak.Ini bermakna darah tinggi dan kencing manis bukan lagi bertumpu pada orang dewasa malah kanak-kanak juga sudah meningkat.

Jika kita nak membuat pecahan mudah iaitu 1 daripada 9 penduduk dunia adalah obesiti dan dijangka nilai ini akan bertambah dari tahun ke tahun dan mungkin masyarakat dunia akan datang akan menjadi lebih bulat,gemuk dan kurang produktiviti.
Namun beberapa negara eropah menunjukkan penurunan seperti Itali Swiss dan France namun di German adalah satu-satunya negara maju di Eropah yang menunjukan sedikit peningkatan dalam obesiti.Ditanya kepada seorang professor dari sekolah kesihatan mengapa German mempunyai bilangan obesiti yang tinggi , dia menyifatkan bahawa pola pemakan yang berbeza dengan negara di Mediteranean kerana lebih mengutamakan daging berbanding di beberapa negara yang pola pemakanannya lebih kepada buah-buahan dan sayur-sayuran serta sedikit daging.Nasihat beliau ialah amalkan senaman yang berterusan jika pola pemakanan di kawasan anda tidak dapat diubah akibat sumber makanan yang sedia ada dan kesedaran adalah faktor yang paling penting bagi mengatasi masalah obesiti,namun begitu inilah bende yang paling kurang pada masyarakat sekarang. - Sumber The Lancet
p/s : kalo korang nak tahu gejala obesiti yang mendadak ni bukan hanya fokus pada manusia tapi binatang pon.Tengok gambar bawah nie kalo asyik tido jer kucing pon boleh gemuk.Haa...kucing korang tu korang jagela elok-elok ok agar tak menyesal dikemudian hari.. (^^,) Peace!