Loading...


Bila Tradisional Dimodenkan

6 comments

Hi guys....For today's entry  is quite interesting.It's about innovation.Kalo korang nak tau Jepun ni memang macam-macam bende pelik yang ade kat sane pasal tulah memang kene dengan gelaran negara matahari terbit.So aku nak citer sikit tentang satu lagi kenderaan yang memang tradisional tapi lepas di upgrade terus nampak moden giler.

Ape lagi kalo kenderaan tradisional orang Jepun masa dulu.Rickshaw atau beca Jepun ni memang waktu dulu terkenal sebagai beca buluh sebab bende ni memang sangat unik menggunakan buluh sebagai pengangkutan tapi sekarang tak lagi.Jurutera dari Jepun sentiasa penuh dengan idea mereka yang unik dan mencipta sesuatu yang begitu hebat dan salah satunya ialah kenderaan yang dipanggil Meguru ini.
Meguru nampak seperti Rickshaw tapi ia menggunakan kuasa elektrik sepenuhnya dan kalo korang perasaan,bentuk beca elektrik ni nampak seperti kereta kat padang golf atau lebih dikenali sebagai golf-cart : golf-buggy. Ape yang menarik tentangnya ialah Meguru hanya menggunakan bateri jenis litium ion dan apabila ianya di-charge penuh ia mampu untuk bergerak sejauh 25 batu dan maksimum speed 25 mph.Fuyoo jauh tuu..laju lak tu.Gile kentang...Sori over lak..
Berbalik pada tajuk,korang tau tak ape yang paling unik dekat kereta ni ialah lantai diperbuat daripada buluh sebenar manakala pintu yang boleh flip ni diperbuat daripada pulpa kayu berkualiti tinggi(kertas tradisional orang Jepun ).Harga Meguru dianggarkan mencecah sehingga $10,000 dan kalo korang nak tengok lebih lanjut keunikkan kenderaan ni sila la tengok video ni.

Beca moden berkuasa elektrik